עבודה לכולם

עבודה והכשרות לכל סוגי האוכלוסיות בארץ

פתיחת עוסק מורשה: המדריך המלא

פתיחת עוסק מורשה

מבקשים להיות עצמאיים וצופים מחזורי הכנסה גבוהים? אתם עסק שההגדרה של עוסק פטור כבר אינה מתאימה לו? ובכן נראה שבשני המקרים נדרשים לפתוח תיק במס הכנסה כעוסק מורשה, ופה אנו מבקשים להסביר מהם הצעדים הנחוצים וכיצד מתייעלים. עם זאת, רגע לפני שנתחיל נעצור להסביר מה מבדיל בין שתי האופציות, פשוט כי לעיתים ההחלטה בידיים שלכם.

הרבה ומעבר לגובה ההכנסה

טרם נעבור להסביר איך לבצע את התהליך, חשוב להבין שההבדל בין עוסק פטור למורשה אינו נעוץ רק בגובה ההכנסה, אלא בין היתר קיימים משתנים נוספים במשוואה, כגון רשימה שונה של זכויות וחובות. באופן כללי כל עוד ההכנסה אינה עולה על כ99,893 ש"ח בשנה (נכון ל2021), אפשרי לבחור להיות עוסק פטור, אלא אם כן מדובר במגוון מקצועות שמחייבים להירשם כעוסק מורשה (לרוב מדובר בבעלי מקצועות חופשיים). מה מעבר לכך? בעוד שעוסק פטור נדרש לדווח למע"מ על מחזור העסקאות פעם בשנה, הרי שעוסק מורשה מחויב בדיווח חד/דו חודשי. כמו כן, עוסק מורשה גם מחויב לדווח על המע"מ שגבה ועל המע"מ שקיזז בגין הוצאות מוכרות, וזאת בזמן שעוסק פטור כלל אינו מתעסק עם מע"מ.

מספר הבדלים נוספים

אז היו לנו מע"מ, תדירות דיווח ומחזור עסקאות. עם זאת, לא בכך תמו ההבדלים בין עוסק מורשה לפטור, ופה אנו מבקשים לציין שגם ההתנהלות מול הלקוחות מעט שונה. בעוד שעוסק פטור נדרש להוציא דרישת תשלום מקדימה ולהוציא קבלה רק לאחר קבלת התשלום, הרי שעוסק מורשה נדרש להוציא טופס הזמנה ולהגיש לא רק קבלה, אלא גם חשבונית מס. פה נציין שאם ניתן להחליט להירשם כעוסק מורשה, בין היתר רצוי לבחון כמה הוצאות שניתן להזדכות עליהן צפויות (מבחינת מע"מ) וכמובן מיהם הלקוחות. שנסביר? אם הלקוח בעצמו עוסק מורשה, הוא מזוכה על המע"מ, משמע תוספת של17% אינה משנה לו.

משרדי מע"מ ומילוי טופס 821

השלב הראשון יהיה להגיע למשרד המע"מ שאליו משויכים ולהצטייד בת"ז, צילום של ת"ז, צ'ק עדכני מבוטל ובמסמכים שנוגעים לפתיחת העסק (כולל חוזה עבודה, חוזה שכירות של העסק ואף קבלות שמעידות על רכישות עסקיות). לאחר מכן נדרשים למלא טופס 821 (עוסק במקורות מימון שמנותבים לעסק ובצפי רווחי) ולקבל אישור רישום שמעיד על "מורשה זמני".

תחנות נוספות – מס הכנסה וביטוח לאומי

לאחר שמסמנים וי על מע"מ, יש לעבור למס הכנסה. בשלב זה נדרשים לבחור בין פתיחת תיק באופן מקוון לבין פתיחת תיק באופן פיזי. כל שיש לעשות זה רק למלא מספר פרטים אישיים ולהצהיר על מקורות ההכנסה. לאחר מס הכנסה מחכה תחנה שלישית: ביטוח לאומי. פה נדרשים למלא "טופס דין וחשבון רב שנתי". הטופס עוסק בכול מה שנוגע למחזור העסקאות הצפוי, כולל שעות עבודה וגובה ההכנסה. כמובן שמדובר רק בהערכה גסה, ועל כן במקרה הצורך בסוף השנה העסק ישלים פערים כספיים, או לחלופין יקבל דמי ביטוח מיותרים.

מקבלים החלטה!

עתה לאחר שכל התהליך ברור, רק נותר לקבל החלטה שמעתה והלאה מתנהלים בצורה מסודרת ומבוקרת. עדיף לצד רו"ח ותוכנות מתקדמות, שני גורמים שמסייעים לנהל דיווח למע"מ, לשלם מקדמות למס הכנסה, להגיש דו"ח שנתי והצהרת הון, לנהל פנקסי חשבונות ולהוציא חשבוניות מס. הרעיון הוא שכל כלי עזר מסייע חשוב, וזאת כי קיים הבדל נוסף שלא דיברנו עליו לעומק, והוא שעוסק מורשה נדרש לתפקד מול יותר גופים וטפסים (קבלות וחשבוניות), משמע שמירה על סדר היא שם המשחק.

נגישות